جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ |۱۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 19, 2024
شهادت امام سجاد

حوزه/ سخنران حرم مطهر رضوی گفت: حضرت امام سجاد(ع) با جهاد تبیین و افشاگری علیه حکومت امویان، آنها را برای همیشه در تاریخ رسوا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین رجایی خراسانی در ویژه برنامه عزاداری روز شهادت امام سجاد(ع) که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: بنی امیه در جریان فجایع کربلا طوری برنامه ریزی کرده بودند که دیگر نامی از اسلام باقی نماند، لذا خیمه ها را آتش زدند و اهل بیت سیدالشهدا(ع) را به اسارت بردند.

وی تصریح کرد: امام زین العابدین(ع) در روز عاشورا بیمار بود، به همین جهت جهاد از آن حضرت برداشته شده بود و رسالت ایشان جهت روشنگری بعد از به شهادت رسیدن سیدالشهدا(ع) و راه افتادن کاروان اسرا از کوفه به سمت شام آغاز شد.

سخنران حرم رضوی اظهار کرد: امام سجاد(ع) در طول این مسیر با اینکه در بند اسارت بود، اما با خطبه های آتشینی که خواند کاخ یزید و یزیدیان را ویران کرد.

وی افزود: امام سجاد(ع) فصاحت و بلاغت را از امیرالمومنین(ع) به ارث برده بود و در کاخ یزید با خطبه ای که خواند خود را به عنوان فرزند رسول الله(ص) معرفی کرد و حاضرانی که تحت تاثیر تبلیغات بنی امیه فکر می کردند اهل بیت امام حسین(ع) خارجی هستند، با شنیدن سخنان آن حضرت علیه یزید خروشیدند و به او اعتراض کردند، به طوری که یزید مجبور شد مجلس را ترک کند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: به وجود آمدن این صحنه ابتدای رسوایی بنی امیه بود و اقدامات امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و روشنگری های آنها باعث به وجود آمدن قیام هایی مردمی علیه امویان شد.

وی ابراز کرد: اقدام بعدی امام سجاد( ع) بیان معارف دینی در قالب دعا و مناجات بود. امام در آن دوران پر اختناق مسئولیت و رسالت داشت دین اسلام را حفظ کند.

حجت الاسلام رجایی خراسانی بیان کرد: در آن زمان امکان منبر رفتن برای امام سجاد(ع) وجود نداشت و از طرفی هم آن حضرت به عنوان امام و پیشوای دینی جامعه اسلامی وظیفه رهبری و هدایت مردم را بر عهده داشت به همین دلیل مسائل سیاسی، اخلاقی، اعتقادی و.... را در قالب دعا به شیعیان منتقل می کرد و این دعاها امروز با عنوان صحیفه سجادیه در دسترس شیعیان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha